به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، اگر گذرتان به جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده باشد، احتمالا در حین رانندگی آرام و همراه با آرامش و لذت بردن از جاذبههای زیبای طبیعی، هر از گاهی گذر خودروهایی با سرعت سرسامآور و کاملاً خلاف قوانین شما را از لذت از سیر و سفر بیرون آورده است.
با شنیدن نام خودروهای شوتی ناخودآگاه ذهن مخاطب به سمت سرعت بیش از حد مجاز، خطر تصادف، قاچاق کالا، ایست و بازرسی و....سوق داده میشود، دادههایی که بیشک علاوه بر خطرناک بودن ماهیت آنها به سبب اخلال در نظام اقتصادی، ورود اجناس بدون شناسه و بیکیفیت، کند شدن روند تولید داخلی جامعه، قانونشکنی و آسیب زدن به اشتغال از دیگر معایب آن است.
خودروهایی که حامل اجناس مختلف از بندرهای استانهای همجوار به مقصد بازار در شهرهای دیگرند طبق اطلاعات این خودروها چنانچه حامل بار با ارزش بالای ریالی باشند، همراه با خودروهای اسکورت و گاهی مسلح اقدام به حمل کالای قاچاق میکنند.
تعریف کالای قاچاق و مصادیق این عنوان شفاف و روشن است. کالای قاچاق کالای داخلی و خارجی است که بدون توجه به ضوابط تعیینشده دولت و بدون شناسه تولید در بازار خرید فروش میشود.
افرادی که به حمل این نوع از کالاها اقدام میکنند توجیه خود را برای انجام چنین کار خطرناکی کسب درآمد بالا و نبود شغل مناسب میدانند. در پس این درآمد چرب اما بسیار خطرناک چیزی به نام بازی با جان و زندگی نهفته است. سرعت سرسامآور و عجولانه و پر از اضطراب این خودروها علاوه بر به خطر انداختن جان راکب، در برخی از مواقع جان سرنشینان دیگر خودروهای در حال عبور از مسیر را هم به خطر میاندازد.
ورود کالای قاچاق برای دولت هزینههای بس جبرانناپذیری به همراه دارد و چندین نهاد و اداره برای مبارزه با این موضوع درگیر هستند که این مورد خود از هزینههای تحمیلی بر دولت است.
علاوه بر این، تاثیر منفی ورود این دسته از کالاها سبب افت فروش کالاهای مشابه داخلی و به تبع آن کند شدن روند تولید داخلی و تعطیلی کارگاهها و کارخانهها و نهایت بیکاری و فقر در بخشی از جامعه میشود.
حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، قاچاق کالا به بازار را نقطه مقابل تولید داخلی میداند و معتقد است که ورود کالای قاچاق به بازار سبب میشود که بازار اجناس داخلی کساد شود و تولید داخلی از رونق بیفتد. این اجناس به دلیل کیفیت پایین قیمتهای ارزانی دارند که بهراحتی در بازار جای خود را باز میکنند و جنس مشابه داخلی با کیفیت بالا را از چرخه خارج میکنند.
سالار حسینپور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، نیز وجود کالای قاچاق را برای اقتصاد جامعه آسیبزا میداند و معتقد است که هر کالای داخلی و خارجی بدون شناسه کالای قاچاق به شمار میآید و اداره صنعت معدن و تجارت با کسانی که از این دسته از کالاها در فروشگاه خود به فروش میرسانند برخورد قانونی میکند.
جبار کیانی، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج، جولان خودروهای شوتی همراه با قاچاق کالا و تردد پرخطر با سرعت بالا در جادههای استان را ناخوشایند توصیف میکند و از تجمع آنها در برخی مکانها و رفتارهای ناشایست رانندههای این نوع خودروها را کاملاً غیرقانونی میداند.
وی معتقد است که بازرگانیها باید با بازارهای خارجی تجارت داشته باشند تا راه بر ورود کالای قاچاق بسته شود.
خودروهای شوتی گاهی به صورت گروهی و با مشایعت چند خودرو اقدام به حمل کالای قاچاق میکنند و همواره سبب دردسرهای فراوان برای نیروی انتظامی هستند؛ خودروهایی که جز ایجاد مزاحمت، خطر و آسیب و ضرر سودی برای جامعه ندارند. درآمدهای گاه چند ده میلیونی اما سراسر ریسک از این راه هر روز بر مشتاقان به این کار میافزاید.
نظر شما